Κοσμοσυστημική Γνωσιολογία

Η κοσμοσυστημική γνωσιολογία, προϊόν της πολυετούς έρευνας και διδασκαλίας του καθηγητή Γιώργου Κοντογιώργη, συνιστά ένα συνεκτικό σύστημα γνώσης, στο οποίο διαπλέκονται θεωρητικά εργαλεία και εμπειρικά τεκμήρια, με σκοπό να αποτελέσει την αφετηρία για μια νέα κοινωνική και πολιτική επιστήμη που αξιώνει να ερμηνεύσει καθολικά τους κοινωνικούς θεσμούς, τις δράσεις των ανθρώπων εντός αυτών, καθώς και τον τρόπο εξέλιξης των ανθρώπινων κοινωνιών. Πρόκειται για έναν νέο τρόπο θέασης των κοινωνικών φαινομένων με μέτρο την ελευθερία και μονάδα ανάλυσης το κοσμοσύστημα. Το μέτρο της ελευθερίας διακρίνει την ύπαρξη δυο βασικών κοσμοσυστημάτων, του δεσποτικού και του ανθρωποκεντρικού, καθώς και την εξελικτική τους σημειολογία στην κοσμοϊστορία. Ο ελληνικός κόσμος αποτελεί το θεμελιώδες πεδίο άντλησης… Διαβάστε περισσότερα

Συνέχεια ανάγνωσης

ΗΧΗΤΙΚΟ – Γ. Κοντογιώργης: Το ελλαδικό κράτος ο μεγάλος ασθενής

Ο Ομότιμος Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης και πρώην Πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Γιώργος Κοντογιώργης στις 23.10.2020 μίλησε στον ραδιοφωνικό σταθμό Παραπολιτικά FM 90.1 και στον δημοσιογράφο Λάμπρο Καλαρρύτη. Μεταξύ άλλων ο κ. Κοντογιώργης τόνισε ότι το πρόβλημα στο ελλαδικό κράτος είναι το πολιτικό σύστημα, το οποίο αντιπροσωπεύει μόνο μια μικρή μειοψηφία και λαμβάνει τις αποφάσεις για τα σημαντικά ζητήματα της χώρας χωρίς την πλειοψηφία του ελληνικού λαού να συμφωνεί με τις αποφάσεις του. Όπως αναφέρει και στο βιβλίο του Κομματοκρατία και Δυναστικό κράτος “Η ελληνική κρίση, που σοβεί επί σχεδόν δύο αιώνες, έχει ως πρωτογενή αιτία την αποδόμηση της κοινωνικής συλλογικότητας, η οποία οδήγησε στην πελατειακή της εξατομίκευση και, παραπέρα,… Διαβάστε περισσότερα

Συνέχεια ανάγνωσης

BINTEO – Γ. Κοντογιώργης: Ο Ρήγας Φεραίος και το Πολιτικό Όραμα του

Η συγγραφέας Αναστασία Βούλγαρη συνομιλεί με τον Γεώργιο Κοντογιώργη, Ομότιμο Καθηγητή και πρώην Πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου. Στο τρίτο μέρος της συνέντευξής του στην Πεμπτουσία ο πρ. Πρύτανης κ. Κοντογιώργης αναφέρεται στο Ρήγα Φεραίο και το Πολιτικό Όραμα του. Δείτε παρακάτω τί είχε πει ο καθηγητής στην ίδια συνέντευξη για τη συμβολή των Ελληνικών Κοινοτήτων και του Δημοτικού Τραγουδιού στη συνοχή και τη συνέχεια του Ελληνισμού αλλά το πρόβλημα της ταυτότητας του Νέου Ελληνισμού σήμερα: BINTEO – Οι Ελληνικές Κοινότητες και το Δημοτικό Τραγούδι: Η συνοχή και η συνέχεια του Ελληνισμού ΒΙΝΤΕΟ – Γ. Κοντογιώργης: Τι είναι η «Ελληνικότητα»;

Συνέχεια ανάγνωσης

HXHTIKO – Γ. Κοντογιώργης: Η ελληνική πολιτική ελίτ έχει «Γουναρισμό» στα εθνικά θέματα

Η αποτυχία του ελληνικού πολιτικού συστήματος με την επιλογή του κατευνασμού έναντι της Τουρκίας, οδηγεί όχι στην Φινλανδοποίηση αλλά στην Ιμιοποίηση της χώρας και αυτό είναι συνέπεια ενός ιδιότυπου «Γουναρισμού» από τον οποίο διακατέχεται η ελληνική πολιτική ελιτ διαχρονικά, είπε στον 98.4 ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πάντειο, Γιώργος Κοντογιώργης. Αυτό το δόγμα της ελληνικής πολιτικής ελίτ, οδηγεί σε μια «μικρή τίμια Ελλάδα» με κατεύθυνση «αφήστε μας ήσυχους για την εσωτερική διαχείριση της χώρας και κάντε ότι θέλετε σε θέματα κυριαρχικών δικαιωμάτων και τμημάτων κυριαρχίας μας». Οι κόκκινες γραμμές διαρκώς αλλάζουν και όλα οδηγούν σε δορυφοροποίηση της χώρας. Τα όσα συμβαίνουν στο Καστελλόριζο, είπε, δεν είναι παρά η συνέχεια μιας… Διαβάστε περισσότερα

Συνέχεια ανάγνωσης

BINTEO – Οι Ελληνικές Κοινότητες και το Δημοτικό Τραγούδι: Η συνοχή και η συνέχεια του Ελληνισμού

Η συγγραφέας Αναστασία Βούλγαρη συνομιλεί με τον Γεώργιο Κοντογιώργη, Ομότιμο Καθηγητή και πρώην Πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου. Στο δεύτερο μέρος της συνέντευξής του στην Πεμπτουσία ο πρ. Πρύτανης κ. Κοντογιώργης αναφέρεται στη συμβολή των Ελληνικών Κοινοτήτων και του Δημοτικού Τραγουδιού στη συνοχή και τη συνέχεια του Ελληνισμού. Δείτε το πρώτο μέρος της συζήτησης παρακάτω: ΒΙΝΤΕΟ – Γ. Κοντογιώργης: Τι είναι η «Ελληνικότητα»;

Συνέχεια ανάγνωσης

ΒΙΝΤΕΟ – Γ. Κοντογιώργης: Τι είναι η «Ελληνικότητα»;

Η συγγραφέας Αναστασία Βούλγαρη συνομιλεί με τον Γεώργιο Κοντογιώργη, Ομότιμο Καθηγητή και πρώην Πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου. Στο πρώτο μέρος της συνέντευξής του στην Πεμπτουσία ο πρ. Πρύτανης κ. Κοντογιώργης αναφέρεται στην έννοια της «Ελληνικότητας», με αφορμή το πρόβλημα της ταυτότητας του Νέου Ελληνισμού σήμερα.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΒΙΝΤΕΟ – Γ. Κοντογιώργης: Η τηλεόραση ως μέσον ενημέρωσης, ως μέσον χειραγώγησης ή πεδίο της πολιτικής;

Ο Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης και πρώην Πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Γιώργος Κοντογιώργης σε δύο επεισόδια της τηλεοπτικής εκπομπής της ΕΡΤ «ΡΙΜΕΪΚ» παραγωγής 1999 και 2006 και στην δημοσιογράφο Ρένα Θεολογίδου, η οποία στο πρώτο επεισόδιο παρουσιάζει ένα αφιέρωμα στην τηλεόραση και τα χαρακτηριστικά της και συγκεκριμένα το ζήτημα της κάλυψης των πολεμικών γεγονότων μέσα από την τηλεόραση, ενώ στο δεύτερο παρουσιάζεται το χρονικό της επίγειας μετάδοσης των Δορυφορικών και Ιδιωτικών καναλιών στην Ελλάδα και συγκεκριμένα το τοπίο της ιδιωτικής ραδιοφωνίας και τηλεόρασης έτσι όπως διαμορφώθηκε στην Ελλάδα το 1989. Επιπλέον, δείτε παρακάτω μια ομιλία του καθηγητού Γιώργου Κοντογιώργη στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, για το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΜΜΕ και την… Διαβάστε περισσότερα

Συνέχεια ανάγνωσης

Η κοινωνία του δημοτικού τραγουδιού και η ανθρωποκεντρική της ιδεολογία

Δημοσιεύθηκε σε συνέχειες στα τεύχη του Άρδην 61, 62 και 63 (2006-2007) του Γιώργου Κοντογιώργη, Περίληψη Η ανάπτυξη του θέματος θα γίνει σε τέσσαρες άξονες: Ο πρώτος αφορά στον τρόπο πρόσληψης της εγκόσμιας ζωής και του θανάτου, σε αναφορά με τη διαλεκτική του θρησκευτικού βιώματος, που επαγγέλλεται η ελληνική και η χριστιανική του εκδοχή. Ο δεύτερος εστιάζεται στην εικόνα της μεταθανάτιας κοινωνίας του Άδη. Ο τρίτος, διερευνά την κριτική στάση του δημοτικού στοχασμού απέναντι στο θείο και στους φορείς του. Στον τέταρτο, επιχειρείται η ανίχνευση του πολυαρχικού τρόπου βίωσης του θείου. Η προβληματική της προσέγγισης επιδιώκει να αναδείξει το ταυτοτικό υπόβαθρο και τις σταθερές του βίου των φορέων του δημοτικού τραγουδιού, σε συνδυασμό με το… Διαβάστε περισσότερα

Συνέχεια ανάγνωσης

Μία δημοκρατική Πολιτεία δεν παράγει ολιγαρχικές πολιτικές

του Γιώργου Κοντογιώργη, Η σύγχυση ανάμεσα στη φάση της μεγάλης κοσμοσυστημικής κλίμακας που κατέκτησε η ανθρωπότητα και στο πρώιμο ανθρωποκεντρικό στάδιο που βιώνει, είναι ευρέως υπόλογη της άρνησης της νεοτερικής διανόησης να προσέλθει σε μια επανεκτίμηση των εννοιών που ορίζουν τα φαινόμενα. Η επιμονή της να θεωρεί ότι η φάση που διανύει η ανθρωπότητα σήμερα είναι η πλέον ολοκληρωμένη και τελειωτική, συνάδει με την ιδεολογική της επιλογή ότι οι λύσεις οφείλουν να αναζητηθούν στο πλαίσιο του παρόντος συστήματος. Προφανώς, όμως, συγχέει την καθόλα εξαιρετική ως προς τις επιπτώσεις της οικοδόμηση του ανθρωποκεντρισμού στο επίπεδο της μεγάλης κοσμοσυστημικής κλίμακας (του κράτους έθνους), με το ανθρωποκεντρικό στάδιο που διανύει. Οι επισημάνσεις αυτές… Διαβάστε περισσότερα

Συνέχεια ανάγνωσης

Κυκλοφορεί σε λίγες ημέρες ο Δ΄ τόμος του ελληνικού κοσμοσυστήματος

Σε λίγες ημέρες κυκλοφορεί ο Δ΄τόμος του ελληνικού κοσμοσυστήματος, που διαπραγμετεύεται το κοινωνικο-οικονομικό και πολιτικό σύστημα, τον νομικό πολιτισμό και τις ιδεολογικές συνιστώσες της βυζαντινής κοσμόπολης με τις οβιδιακές μεταβολές που σηματοδότησαν την οικουμενική ολοκλήρωση του ελληνισμού και την ανάδυση της νεοτερικότητας. Σημειώσεις: Κοσμοσύστημα ονομάζεται το σύνολο κοινωνιών που διαθέτει εσωτερική αυτάρκεια και συνοχή ως προς τις καταστατικές του παραμέτρους (την οικονομία, την επικοινωνία, κ.ά.), καθώς και κοινές θεμέλιες αξιακές και ιδεολογικο-πολιτισμικές ορίζουσες. Διακρίνουμε το δεσποτικό και το ανθρωποκεντρικό κοσμοσύστημα. Κοσμόπολη είναι το κράτος που προσιδιάζει στη μετα-κρατοκεντρική ή οικουμενική φάση του ανθρωποκεντρικού κοσμοσυστήματος. Συγκροτείται από τις θεμελιώδεις πολιτειακές κοινωνίες (κράτη) και τη μητροπολιτική πολιτεία, η οποία λειτουργεί εναρμονιστικά στη… Διαβάστε περισσότερα

Συνέχεια ανάγνωσης

Γιατί παραχάραξαν τον συμβολισμό της Αγίας Σοφίας

της Ευαγγελίας Κοζυράκη, Ο χαρακτηρισμός/τίτλος Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO απονέμεται σε μνημεία (κτίσματα ή τοποθεσίες) τα οποία διακρίνονται παγκοσμίως για την ιστορική, πολιτιστική, καλλιτεχνική ή περιβαλλοντική τους σημασία, είναι δηλαδή “ιδιάζουσας παγκόσμιας αξίας” και πληρούν ένα από τα δέκα ενοποιημένα, πολιτιστικά και φυσικά, κριτήρια επιλεξιμότητας του καταλόγου της UNESCO. Στη Συνθήκη του 1972 για την προστασία της παγκόσμιας πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς της ανθρωπότητας έχουν προσχωρήσει 191 κράτη/εταίροι εκ των οποίων τα 21 απαρτίζουν κάθε φορά για ορισμένο χρόνο, την Επιτροπή Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, με στόχο την καταγραφή, ονοματοδοσία και συντήρηση των παγκόσμιων μνημείων. Μεταξύ άλλων περίλαμπρων μνημείων, περίοπτη θέση κατέχουν δύο ελληνικοί ναοί, αφιερωμένοι στην Σοφία του… Διαβάστε περισσότερα

Συνέχεια ανάγνωσης